Kämpekämpekämpe bra!

Har varit i Kongsberg i Norge på festival och sjungit. En idyllisk liten stad känd för sina silvergruvor sedan 1600-talet. Vilken upplevelse! Vilken inspiration! Vilka Norrmän! Denna vänlighet, glädje, generositet... Kan det bero på att de bor i en liten stad på bara ca 25 tusen invånare. Utan tunnelbana, pendeltåg, stressade storstadsmänniskor som måste hinna, hinna...


För att vara en sådan liten stad har de ett rikt kulturliv. Gloger Festspillene är en musikfestival som de anordnat sedan 2001. Många fantastiska norska och internationella artister har deltagit under åren. Gå gärna in på festivalens hemsida och läs.
Det var andra gången som jag var där. Första gången var för fyra år sen. Trots det kom det fram norrmän som hejade, frågade hur man mådde sen sist, hur det gick med jobbet, som de inte glömt att man hade och vad man höll på med. Vilket minne, vilket intresse. Mitt minne var det sämre ställt med, men försökte hänga med. Mitt självförtroende däremot, steg ett par mil. Vi blev behandlade som kungar och drottningar. Halva staden jobbade ideellt under denna vecka. Många hade tagit tjänstledigt från sina jobb för att hjälpa till. Hjälpa till med allt möjligt: Hämtning/lämning till flygplatsen, (som ligger nästan 2 tim bort!), uppriggning av scener, laga mat mm. Apropå mat! Det fanns mat, frukt, twist i församlingshemmet under hela dagarna. Nötter, frukt, vatten, twist i alla replokaler och backstage. 600gr Twistpåse på kudden på hotellrummet. De har bestämt sig för att dela ut Twist istället för blommor till alla artister. Inte mig emot! Jag
frågade om festivalen blivit sponsrat av självaste Mr. Twist. De skrattade högt. Vet ej hur jag ska tolka det.

Våra konserter, eller snarare alla konserter var välbesökta. Oftast slutsålt. Det är inte ofta publiken stampar i golvet, applåderar så taket lyfter och ropar "BRAVO" i kyrkan. Vi fick vara med om det här i Kongsberg. Vilken lycka!
Vi fick höra flera gånger hur "Fantastiskt duktiga" vi var. En i ensemblen fick höra att vi var så "kämpekämpekämpebra!"
Säg, visst är det lätt att bli mallig?

En av kvällarna under festivalveckan kallas för kulturnatten, då alla artister får visa en mer humoristisk sida. Jag tror vi i ensemblen visade en väldigt humoristisk sida. Folk skrattade så de kiknade. Undertecknad fick dessutom komplimangen att mitt inslag gjorde halva showen.


Under dessa dagar snöade det så mycket att snödrivorna var nästan i min höjd. Ok, måste erkännas att min höjd över havet inte är så mycket, men snön låg på över en meter. Vilken vit snö, vilket gnistrande och vackert landskap.                                


Åter i Stockholm möttes vi av gråmulen himmel, slask och vardagen. Men det har väl också sin charm.
Eller...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0